Uitgelicht: Sophie De Canniere, founder Knowlex

Uitgelicht: Sophie De Canniere, founder Knowlex

Knowlex zag op 3 mei 2017 het levenslicht. Na ruim 3,5 jaar blikken we samen met de vier oprichters, Anne Knops, Willem Delbare, Sophie De Canniere en Nico Del Rio terug op deze spannende en fantastische periode. Maar we kijken ook vooruit. Maak vandaag kennis met Sophie.

 

Goedemiddag Sophie, kan je jezelf kort even voorstellen?

Ik ben afkomstig uit Herentals en ging studeren in Leuven, waar ik koos voor de opleiding Politieke Wetenschappen en vervolgens de master-na-master Familiale Bemiddeling afrondde. Na het voltooien van deze opleidingen verhuisde ik naar Gent om me daar een aantal jaren te settelen. Hier kwam ik elf jaar geleden dan terecht bij KnopsPublishing.

Het werd mij al snel duidelijk dat er binnen KnopsPublishing veel ruimte is voor eigen initiatief en overleg. Op een dag vroeg ik Anne (Knops) of er een blogsite bestond voor de juridische wereld en meteen bleek dat dit niet het geval was. Ik kreeg vervolgens de mogelijkheid om dit uit te werken en niet veel later was (Sophie van) Jubel geboren. Dat ik mijn werk bij Knops nu mag combineren met Knowlex maakt de puzzel eigenlijk compleet.

 

Waarom zijn jullie destijds begonnen met Knowlex?

Ik hou van netwerken en spot graag opportuniteiten. Laat Gent nu de ideale plaats zijn om beide zaken te combineren. Naast werken, kon ik me in Gent perfect uitleven in het grote startup-netwerk. Zo leerde ik ook Willem (Delbare), oprichter van Teamleader, kennen.

Toen Anne en Nico (Del Rio) enige tijd later dachten het ‘gat in de markt’ gevonden te hebben na een opleiding binnen het IBJ wisten ze mijn interesse te wekken. Ik ben enorm leergierig maar was desondanks niet de beste student. Niet omdat de leerstof te moeilijk was, maar omdat heel wat facetten binnen het onderwijssysteem mij maar matig wisten te boeien. Kennis opzoeken die ‘ergens’ voorhanden was, ik was er gedurende mijn hele schoolloopbaan mee bezig …

Ik bracht vervolgens Nico en Anne in contact met Willem die, als ontwikkelaar van Teamleader, natuurlijk over de juiste expertise beschikt. Hoewel Willem het zeer druk had, vond hij toch een gaatje in zijn agenda. Na enkele lange avonden in de Gentse cafés ging de bal aan het rollen. De rest is geschiedenis.

 

Knowlex heeft de afgelopen jaren een mooie evolutie doorgemaakt. Welke innovatie of welk moment is voor jou het meest belangrijk?

Uiteraard ben ik ontzettend trots op de groei die Knowlex dit jaar kende. Niet alleen op technisch vlak hebben we veel verwezenlijkt, ook de internationale doorstart die we dit jaar mochten meemaken schept veel voldoening.

Een heel grote troef van Knowlex is de combinatie van een persoonlijke aanpak, kort op de bal spelen en doorgedreven digitalisatie. Ik ben er trots op dat we erin slagen dit uit te dragen.

Maar persoonlijk denk ik dat het meest belangrijke voor mij niet technisch of klantgerelateerd is. Wat mij erg nauw aan het hart ligt is dat elke medewerker de oprechte ambitie heeft om er volle kracht voor te gaan. Terwijl het er intern erg informeel aan kan toegaan, zal contact naar de klanten toe altijd professioneel verlopen. Die twee zaken gaan hand in hand, zonder dat er misbruik van wordt gemaakt. Een goed team waar de neuzen in dezelfde richtingstaan, geeft altijd de beste resultaten. Dit zal zowel functies als klanten enkel ten goede komen in 2021.

 

Hoe zie je de toekomst van Knowlex tegemoet?

Met veel enthousiasme en goesting! Vorig jaar ben ik mama mogen worden van een stevig ventje. Dat heeft mijn prioriteiten (tijdelijk) verlegd. Dit neemt niet weg dat ik erg uitkeek naar de hernieuwde start in januari. Volgens mij kunnen veel mensen een goed idee bedenken… Ze moeten het ook nog doen.

Het is altijd een traject van vallen en opstaan. Ook bij Knowlex hebben we mindere momenten gekend. Maar als ik kijk naar het afgelopen jaar – in zeer moeilijke omstandigheden voor iedereen – en kijk naar wat gerealiseerd hebben … dan ben ik zeer trots.

 Ik ben blij met de weg die we hebben afgelegd en met het team dat er vandaag staat. Er zit trouwens nog héél wat aan te komen. Knowlex zal zich blijven inzetten voor digitalisatie en innovatie van de juridische markt!

 

Bedankt voor dit interessante gesprek Sophie!

Artuur Engelen

Artuur Engelen

As a Customer Success Hero and knowledge expert, Artuur plays a crucial role in supporting customers in making the most of Knowlex. Knowledge Management is his passion and he likes to turn this passion into impact for professionals.