Collectieve expertise maximaal benutten als doel
Voor Lievens & Co, een fiscaal en juridisch advieskantoor met een dertigtal medewerkers, stond efficiënt kennisbeheer al jaren hoog op de agenda. Door de verschillende vestigingen in Brussel, Brugge en Antwerpen was het niet evident om alle medewerkers toegang te verlenen tot collectieve expertise waarover het kantoor beschikt.
Steven Keirse, de drijvende kracht achter de implementatie van Knowlex, was op zoek naar een oplossing zonder de traditionele mappenstructuren, die bovendien intuïtief en snel moest werken. Na een intensieve zoektocht kwam het kantoor uit bij Knowlex, dat meteen uitgroeide tot een onmisbare schakel binnen de werking van Lievens & Co.
"Als kantoor investeren wij heel sterk in de opbouw van kennis en expertise. Knowlex helpt ons om die knowhow ook overzichtelijk en vlot toegankelijk te houden voor de medewerkers." Steven Keirse, Legal & Tax consultant Lievens & Co.
Bij de zoektocht naar een kennisbeheersysteem werden verschillende opties overwogen, waaronder een op maat gemaakte oplossing en andere tools. Maar deze voldeden niet aan de specifieke noden van Lievens & Co. Zo overwoog men bijvoorbeeld een tijdje te werken met SharePoint. Maar aangezien daar alle informatie wordt doorzocht, brengt dat systeem veel overbodige ballast met zich mee.
Steven Keirse tekende een werkwijze uit waarin alleen finale en gevalideerde documenten in Knowlex worden geüpload. Dit resulteert in een rijke, kwaliteitsvolle interne kennisdatabank. Een goede illustratie hiervan is bijvoorbeeld een junior medewerker die advies moest opstellen rond successieplanning en complexe vastgoedtransacties. Wanneer op Knowlex een advies staat dat als basis kan dienen, bespaart de medewerker enorm veel tijd en is hij/zij bovendien zeker dat de inhoud voldoet aan de criteria van het kantoor. Een consistente adviesverlening is het logische gevolg.
Sinds de implementatie van Knowlex heeft Lievens & Co haar werkwijze aanzienlijk verbeterd. Systematisch worden geformuleerde adviezen op het platform geplaatst, waardoor andere medewerkers deze voorbeelden als basis kunnen gebruiken. Kennis wordt hierdoor zeer toegankelijk en individuele expertise wordt een collectief goed. De snelheid en kracht van de zoekmotor zorgen ervoor dat relevante informatie snel en efficiënt wordt gevonden
Dankzij Knowlex is er bovendien een kwaliteitscontrole van de dienstverlening. Aangezien adviezen hergebruikt kunnen worden, is er altijd een review van datgene wat eerder werd geformuleerd en wint het document aan kracht. Vaak gebeurt het dat vragen verschillende keren opnieuw beantwoord worden. Knowlex zorgt ervoor dat deze adviezen snel kunnen worden teruggevonden, zonder telkens van nul te moeten beginnen. Het opnieuw uitvinden van het wiel wordt hiermee voorkomen.