Met een doordachte strategie voor kennisdeling maakt uw kantoor het onderscheid. U stelt de aanwezige kennis open voor uw medewerkers, optimaliseert samenwerking tussen medewerkers onderling en maakt elk proces in uw kantoor efficiënter. Zo zult u nog meer cliënten nog vlotter helpen. We leggen u hieronder uit wat kennisdeling net is en lichten een aantal belangrijke voordelen toe.
Kennis, in de vorm van bijvoorbeeld brieven, contracten, rechtspraak, rekentabellen of modellen, is voor juristen het werkinstrument bij uitstek. Het is zaak die kennis zo efficiënt mogelijk te gebruiken, maar ook te delen en hergebruiken, zodat ze haar nut blijft bewijzen. Het loont absoluut de moeite om daarover te reflecteren en enkele goede praktijken te implementeren. We gebruiken bewust de term ‘praktijken’, want kennisdeling is meer dan louter documenten opslaan (om ze daarna al dan niet te vergeten): het is de goede gewoonte ze actief te hergebruiken en te delen.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat bestanden op een uniforme, transparante manier benoemd worden en maak templates, contracten, brieven, modellen, rekentabellen … voor alle medewerkers toegankelijk. Zo vermijdt u eindeloos zoekwerk, loopt uw kantoor geen vertraging op door een collega die afwezig is, en moet u niet langer telkens het warm water opnieuw uitvinden.
U kunt hiervoor uw eigen, interne netwerk of een clouddienst gebruiken, maar daar zijn enkele nadelen aan verbonden. U dreigt zichzelf en uw documenten al snel te verliezen in complexe mappenstructuren. Bovendien is de zoekmachine op computers vaak niet de meest geschikte of gebruiksvriendelijke manier om iets terug te vinden, laat staan te delen met anderen.
Nog beter is een beroep te doen op een gespecialiseerde toepassing voor juristen als Knowlex, die bijna al het werk van u overneemt. Zo maakt u van kennisdeling binnen uw kantoor echt een evidentie.
Kennisdeling – aan de hand van gespecialiseerde toepassingen – zou een centraal onderdeel moeten zijn van een efficiënte kantoororganisatie. Goede kennisdeling bespaart u en uw medewerkers dubbel werk en levert u heel wat tijdwinst op, zodat u uw cliënten nog beter kunt bijstaan. De uitgespaarde tijd laat u vervolgens toe om de zaken van nog meer cliënten op even efficiënte wijze ter harte te nemen. Kies dus vandaag nog voor een sterke strategie voor kennisdeling!